Af Thit Juul Madsen

15 anerkendte amerikanske virksomheder har over 10 år opnået en forøget aktiekursværdi på 228% i forhold til øvrige virksomheder i S&P 500-indekset. De 15 virksomheder har det til fælles, at strategisk design er en primær faktor i deres forretningsstrategi.

Gennem en undersøgende proces sikrer design, at virksomheden (og dens produkter) har relevans. Design, anvendt som metode på tværs af brancher, sikrer også, at virksomheden møder sin målgruppe, der hvor behovet er. Noget mange virksomheder ville kunne implementere med fordel. Uanset om der er tale om salgsfremmende indsatser, produktions- eller serviceindsatser, har D2i i samarbejde med respektive virksomheder opnået gode resultater.

Optimering af det nuværende

Den syddanske virksomhed Easyfood, der producerer convenience food (pølsehorn, etc.), oplevede et stort ressourcespild i sorteringen af deres produkter. Ved deltagelse i D2i-projekter og samarbejder med designere har virksomheden nu omlagt sorteringen, så der findes produkter i guld, sølv og bronze – hvor pris og kvalitet afspejler hinanden. Det har ikke bare hjulpet deres markedsføring, deres image og deres selvforståelse omkring reduktion af madspild – det har også betydet øget indtjening.

På toppen af det nuværende

Bilforhandleren Aunsbjerg oplevede svigtende indtjening. Med stor efterspørgsel på små biler uden nævneværdig avance – som vel at mærke aldrig gik i stykker, inviterede de strategisk design indenfor. I dag leverer de, med stor succes, forskellige mobility-services på toppen af deres originalprodukt.

Det fremtidige behov

Den tidligere familieejede virksomhed KRUUSE, som forhandler veterinærudstyr. Fra hovedsageligt at arbejde som grossist, er virksomheden de seneste år gået over til at være producent. Vejen dertil har bl.a. indeholdt designrepræsentanter i bestyrelsen, i ledelsen, i selve virksomheden og via eksternt bureau. KRUUSE er, i internationalt perspektiv, en mindre virksomhed, men har en stor markedsandel og høj kendskabsgrad hos kunderne. Det, kombineret med evnen til at produktudvikle, er årsagerne til, at den amerikanske koncern Henry Schein i 2015 opkøbte majoritetsejerskab i KRUUSE.