Af Stine Brondbjerg

Over halvdelen af de danske kommuner bruger ifølge egne undersøgelser 3,9 milliarder kroner for lidt på at vedligeholde asfalt. Det manglende vedligehold af de danske veje giver ikke kun kommunerne et økonomisk efterspil. Huller og dårlige rabatter giver flere ulykker i trafikken, og miljøet betaler også prisen:

”Ligesom du på en cykel skal træde hårdere i pedalerne på en grusvej, så giver slidt underlag mere ’rulle-modstand’ til køretøjer, end hvis de kører på en ny glat vej. Det koster samlet set masser af brandstof, som kan undgås ved at investere i klimavenlig asfalt,” siger Anders Hundahl, der er direktør for Asfaltindustrien.

Der findes i alt 350 forskellige sammensætninger af asfalt, som varierer alt afhængigt af, om asfalt ligger på en lige vejstrækning eller f.eks. i et vejkryds.

Tænk grønt 

Statens Vejdirektorat har som de første i verden testet er en helt ny type asfalt på en 50 km strækning nord for København. Det er en asfalttype med et klimavenligt slidlag, der ikke bare er co2-reducerende, men også mindsker trafikstøjen:

”Den nye klimavenlige asfalt giver ikke kun bedre sikkerhed for bilister og besparelser for kommunerne på sigt. Den hjælper også miljøet,” siger Anders Hundahl, og understreger, at Danmark er foregangsland i forhold til at forske i og udvikle asfalt.

Erfaringerne med den nye type asfalt er gode, og han ser frem til at få dokumenteret den samlede effekt, når Statens Vejdirektorat udgiver en afsluttende rapport i 2019. I november 2018 har Teknologisk Institut også udgivet en rapport, der dokumenterer, at asfalt sagtens kan genbruges.

10.000 gange mere slid

Det er især en voldsom stigning af trafik, der giver ekstra slid på de danske veje. I dag er der f.eks. mange flere lastbiler, der fragter varer for landbruget og industrien, og så er nethandlen eksploderet:

”De mange pakker, vi køber på nettet, skal jo fragtes rundt i landet. Ser vi på asfalten, så slider en stor lastbil 10.000 gange så meget på underlaget som en almindelig bil, så det er klart, at vejene har brug for mere vedligeholdelse end tidligere,” siger Anders Hundahl.

Han understreger at sliddet også skyldes, at personbilerne er blevet større, og at antallet af solgte personbiler på få år er fordoblet.

Manglende vedligehold koster

Ifølge Anders Hundahl kan kommunernes manglende vedligehold sammenlignes med at springe tandlægebesøg over:

”Udskyder du dine tandlægebesøg for mange gange, ender du med en kæmpe regning pga. udgifter til porcelænskroner etc. På samme måde giver de kortsigtede løsninger kommunerne et økonomisk efterspil, fordi det koster to-tre gange så meget at vente med at reparere vejene, til belægningen først er helt ødelagte ”.