De danske havne udvikler sig i disse år, og de kan være nøglespillere i sikringen af danske jobs i det såkaldte “udkantsdanmark”. Det fortæller direktør i brancheorganisationen Danske Havne, Bjørn B. Christiansen.

Specialiserede havne

“Erhvervshavnene modtager knapt 80 pct. af alle de varer, der importeres til landet. Det gør dem til rygraden i den danske handel med resten af verden.” Mange havne har specialiseret sig for at overleve i en hård international konkurrence. “Esbjerg Havn er bl.a. i dag landets helt store offshore-havn for havvindmøller og olieboreplatformene i Nordsøen, og i Lindø Havn ved Odense ligger der vindmøllefundamenter så langt, øjet rækker.”

Hvis man lukker en havn lukker man en by

Også krydstogt-turisterne har i dag langt bedre muligheder for at opleve hele landet og ikke kun hovedstaden. “Antallet af krydstogtskibe til de danske havne er fordoblet på ti år, og vi forventer snart at runde 1 mio. årlige turister,” fortæller Bjørn B. Christiansen. Han ser et stort potentiale for at sikre jobs og oplevelser, især i 'Udkantsdanmark'. “Vi har flere gange set, hvordan en økonomisk deroute er forvandlet til blomsterende erhvervsklynger. Hvis man lukker en havn, lukker man en by. Der er derfor en fantastisk overlevelesdrift i og omkring havnene, og man ser virkelig dansk entreprenørånd i fuldt flor,” siger Bjørn B. Christiansen.