En formalisering og standardisering af IT-processerne i en virksomhed gør det nemmere for medarbejdere, kunder og eksterne samarbejdspartnere at ’tale samme sprog’, og det øger effektiviteten af deres arbejde. Det oplevede IT-afdelingen i JP/Politikens Hus, efter de valgte at få et standardiseret system, fortæller Per Palmkvist Knudsen, IT-direktør i JP/Politikens Hus. ”Vi valgte at få et standardiseret system, da det kunne give os et bedre overblik og mulighed for at måle på vores effektivitet. På den måde vidste vi, hvilke områder vi kunne optimere på,” siger Per Palmkvist Knudsen. IT-afdelingen i JP/Politikens Hus leverer IT-drift, support, udvikling  og projektstyring, og her har en formalisering af processerne givet pote. ”Når vi gør tingene på samme måde hver gang, så kan vi hele tiden forbedre os. Tingene bliver gjort rigtigt første gang. Det har boostet JP/Politikens Hus som helhed,” siger Per Palmkvist Knudsen.  

Køb et færdiglavet system

IT-afdelingen i JP/Politikens Hus valgte at købe et færdiglavet standardiseret system, da det kom med processerne indbygget. ”Eksperter over hele verden vurderer, at nogle bestemte arbejdsgange er sagen, så vi så ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken. Samtidig kan alle medarbejdere også certificeres efter international standard,” siger Per Palmkvist Knudsen.  

Kunderne er mere tilfredse

Standardiseringen af IT-systemet har effektiviseret IT-driften i JP/Politikens Hus i så høj grad, at det kan mærkes på bundlinjen. ”Målet med standardiseringen var at kunne nå dobbelt så meget med de samme ressourcer og blive mere leverancedygtige. De mål blev begge opnået,” siger Per Palmkvist Knudsen. Samtidig oplever IT-afdelingen større kundetilfredshed. ”Kunderne kan helt klart mærke den øgede kvalitet og leverancesikkerhed, og vi kan lave det dobbelte arbejde for samme ressoucer,” siger Per Palmkvist Knudsen