I den lille vestsjællandske by Gørlev ligger virksomheden Crispy Food, som udvikler ’convenience-on-the-go’ produkter, det vil sige fødevareprodukter, der er nemme at have med på farten. Det gør de med så stor succes, at virksomheden i 2014 blev udnævnt som en af årets gazelle-virksomheder.

Siden da har Crispy Food ikke stået stille, blandt andet fordi de sidste år implementerede en digital løsning, som har vendt op og ned på virksomhedens projektstyring. Fra at kunne have maksimum 60 projekter i gang, har de nu op til 80 kørende ad gangen.

”Jeg kunne se, at antallet af projekter ville eksplodere. Derfor var det strengt nødvendigt med et værktøj, som kunne styre projekterne helt stringent. Efter digitaliseringen har vi fået meget mere effektive og kontrollerede arbejdsprocesser, og det har frigivet tid til innovation,” fortæller Henrik Hjorth, administrerende direktør i Crispy Foods.

Mindre brandslukning

Innovation og produktudvikling er strategiske fokusområder for virksomheden, der bruger mange ressourcer på at analysere markedet og levere nye idéer til deres kunder, som primært befinder sig i mejeribranchen. Men det kan være vanskeligt at være innovativ, hvis projektstyringen halter.

”Tidligere havde vi ikke altid det forkromede overblik over projekterne, hvilket betød, at det oftere var nødvendigt med brandslukning. Det kan give en del frustration i organisationen” siger Henrik Hjorth.

Med den digitale løsning kan Crispy Food nu planlægge projekter ned til mindste detalje, og hvis et projekt er ved at løbe over tiden, giver programmet i god tid en advarsel, så man undgår kedelige overraskelser.

Innovation i fokus

Ifølge Henrik Hjorth må innovation aldrig træde i baggrunden, selvom der er mange projekter på tapetet. Det er essentielt for virksomheden at være på forkant med markedstrends og produktudvikling. Derfor bruger Crispy Food også den digitale projektstyring til at planlægge innovationen.

”Vi bruger minimum 10 procent af vores udviklingsressourcer til ren innovation. Det skal der være tid til, for det er en af vores vigtigste konkurrenceparametre,” siger Henrik Hjorth og fortsætter:

”Ud over at vi har fået mere tid til innovation og flere projekter, har vi nu også flere ressourcer til at undersøge nye markeder, som vi potentielt kan indtage.”