Kevin Magnussens historie om Formel 1 har flere paralleller til digitalisering og erhverv. For det er historien om, hvordan en manuel disciplin bliver dataficeret, og hvordan IT bevæger sig fra computerskærmen og ud i det fysiske rum. Til butikken på gaden, i produktionen, hos fragtmanden osv. Man kan ikke længere basere sin forretning på den rene mavefornemmelse. Man har brug for data. Magnussen har installeret sensorer i sin bil, der mærker når bilen skrider ud i svingene eller forbrænder for meget benzin. Tilsvarende kan virksomheden bruge data til at have fingeren på flere tusinde pulse på én gang. De kan tage bestik af uvejr på sociale medier, om der er hul i kassen, eller hvad kunderne hamstrer til jul.

Supercomputere

Der er dog afgørende forskelle på racing og andre brancher. For digital udvikling foregår eksponentielt, som formuleret i Moores Lov. Den siger i grove træk, at computeres regnekraft fordobles hvert andet år. Det kan lyde uskyldigt, men har givet os alle supercomputere i inderlommen, som er så meget hverdag, at vi kalder dem ”telefoner”. Hvis Moores lov gjaldt automobiler, ville en Formel 1-bil køre 10.000 km på en liter vand. Den ville bevæge sig med lydens hastighed og prismæssigt være en realistisk konfirmationsgave. Moores Lov fejrer 50 i år, og vi har kun set toppen af isbjerget.

Hvis markedet var et racerløb, kunne man pludselig se sig overhalet af en flyvende pølsevogn, som valgte at skifte branche den dag

Kompleks konkurrence

I Formel 1 har man en lukket bane og et afgrænset antal modstandere. Konkurrenterne er kendte og er alle i firhjulede køretøjer. Så skånsom er konkurrencen i erhvervslivet ikke. Konkurrenterne i morgen er ikke nødvendigvis dem, du havde i kikkerten i går. Hvis markedet var et racerløb, kunne man pludselig se sig overhalet af en flyvende pølsevogn, som valgte at skifte branche den dag. Eller du ville opleve, at publikum udebliver til fordel for Drone-Rally startet af et par studerende forrige måned. For med digitale teknologier er man kun begrænset af egen hittepåsomhed og talent. Og den hurtigste knallert på havnen, er ikke nødvendigvis den største eller ældste. Vi ser det, når et socialt medie pludselig vil være betalingsmiddel, når distributionsvirksomheden springer ud som købmand, eller når der opstår nye trends for ferieovernatninger eller persontransport. Udviklingen fra hestekræfter til computerkræfter udfordrer os grundlæggende. Vi har simpelthen svært ved at tune vores hjerner ind på den eksponentielle virkelighed. Men det er både racerkører som virksomhedsleder nødt til - for her er fremtiden for længst begyndt.